بسته بندی هوشمند: تعریف و مزایا
بسته بندی هوشمند چیست؟
به دلیل راه های بسیاری که صنعت بسته بندی محصولات مصرفی را به طور کلی تغییر می دهد، توجه روزافزون به فضای بسته بندی هوشمند معطوف شده است. بنابراین وقتی در وهله اول از بسته بندی هوشمند صحبت می کنیم، منظورمان چیست؟
بستهبندی هوشمند به فناوریهای نوظهور در صنعت بستهبندی اطلاق میشود که کاربرد مصرفکننده و تجاری را به طور یکسان افزایش میدهد، در حالی که به طور همزمان سادگی دسترسی و ردیابی اطلاعات پیرامون محصولات و شرکتها را افزایش میدهد.
این ابزار در نتیجه افزایش ردیابی اطلاعات و اشتراک گذاری داده به مصرف کننده، افزایش یافته است که در نتیجه فرصتی می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت ها و محصولاتی که از آنها خریداری و استفاده می کنند،
در سمت کسب و کار، بسته بندی هوشمند می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف کنندگان و بازارهایی که کسب و کارها به آنها می فروشند، علاوه بر ارائه تجربه شخصی تر، منحصر به فردتر و در دسترس برای مصرف کننده برای تعامل با برند تجاری استفاده شود.
فراتر از بسته بندی
در حالی که بسته بندی هوشمند هنوز در روزهای اولیه رشد خود است، کاربرد بالقوه و مزایای ادغام این روش جدید بسیار زیاد است. همانطور که از نام آن پیداست، بسته بندی هوشمند بسته بندی با عملکردهای گسترده را ارائه می دهد.
این شامل انواع فناوری هایی است که برای دستیابی به چیزی بیش از صرف در بسته بندی در نظر گرفته شده است. این منجر به مزایایی برای مصرف کنندگان و شرکت های توزیع کننده محصولات می شود.
مصرفکنندگان از دسترسی بیشتر به اطلاعات محصول و شرکت سود میبرند، در حالی که کسبوکارها میتوانند ناکارآمدیها را برطرف کنند و دانش بیشتری در رابطه با سفر و استفاده از محصول به دست آورند.
با توجه به اینکه شرکتهای مدرن به دنبال سرمایهگذاری در راهحلهای پایدار و سایر راهحلهای بستهبندی یکپارچه فناوری هستند، انتظار میرود صنعت بستهبندی هوشمند جهانی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۵۹ میلیارد دلار برسد.
در زیر مروری مختصر از آنچه بستهبندی هوشمند را در بر میگیرد، شامل کاربردها و مزایای آن است.
انواع بسته بندی هوشمند
دو نوع اصلی بسته بندی هوشمند وجود دارد که عبارتند از:
۱. بسته بندی فعال
در بسته بندی فعال، بسته با آنچه در داخل است تعامل دارد و هدف اغلب افزایش ماندگاری محصول است. بسته بندی در تماس مستقیم با محصول قرار می گیرد تا ترکیباتی را آزاد کند که محیط را غنی می کند یا اجزای محیط را حذف می کند.
تولید کنندگان بسته به محصولی که ارسال می شود از عناصر مختلفی استفاده می کنند، اما محبوب ترین انتخاب ها شامل مواد فیلتر کننده نور، جاذب های اتیلن، جاذب های اکسیژن، کنترل رطوبت، پوشش ضد میکروبی و موارد دیگر است.
یک مثال عالی اضافه کردن جاذب های اکسیژن به درب یک بطری پلاستیکی است که عمر مفید را از سه تا شش ماه افزایش می دهد.
۲. بسته بندی هوشمند
از سوی دیگر، بسته بندی هوشمند به جای بسته بندی صرف، بر برقراری ارتباط با دنیای بیرون تمرکز دارد. این نوع بسته بندی قابلیت تشخیص و نشانگر را اضافه می کند. آنها همچنین می توانند برای انجام اتوماسیون، بازاریابی و تعامل با مشتری استفاده شوند.
اساساً بسته بندی هوشمند شامل حسگرها و نشانگرهایی است که وضعیت محصول را برای ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت نظارت می کنند. این شامل سفتی، دما، تازگی، زمان نگهداری و غیره است.
به عنوان مثال، بسته بندی مواد غذایی ممکن است تغییر رنگ دهد تا نشان دهنده نشت یا آلودگی با باکتری باشد. چندین راه دیگر وجود دارد که بسته بندی هوشمند می تواند برای نظارت بر شرایط محصول استفاده شود.
مزایای بسته بندی هوشمند
چندین دستگاه در اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصار IoT) وجود دارد که می توانند با بسته بندی هوشمند ارتباط برقرار کنند. امروزه بستهها را میتوان به قطعات الکترونیکی کوچکی مجهز کرد که قابلیتهایی مانند بلوتوث، آلارمها، تراشههای RFID، چراغهای LED و بلندگوها را اضافه میکنند.
این اجزا برای دستیابی به عملکرد محافظتی با هم ارتباط برقرار میکنند و در هر کجا که استفاده میشوند، نوید راحتی چشمگیر را میدهند.
یک مثال خوب زمانی است که از آنها در بسته بندی دارو برای نظارت بر استفاده، بهره گرفته می شود. بسته ممکن است بر هر قرصی که از جعبه مصرف میکنید نظارت کند و در صورت مصرف دوز اشتباه، زنگ خطر را به صدا در آورد.
در اینجا به مزایای کلیدی بسته بندی هوشمند نگاهی می اندازیم:
I. توانمندسازی مشتری
با فناوریهایی مانند QR، RFID و NFC، بستهبندی هوشمند یک رابط مشتری چشمگیر ارائه میدهد که میتوان از آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول خریداریشده استفاده کرد.
به عنوان مثال، اسکن یک کد QR روی یک بسته غذایی، میتواند مشتری را مستقیماً به یک صفحه پرمحتوا با تمام نگرانیهای رژیم غذایی، تحقیقات مواد تشکیل دهنده و ارزش غذایی هدایت کند.
مثال دیگر یک بستهبندی فناوری اختصاصی است که ممکن است مشتریان را به راهنماها و دفترچههای راهنمای کاربر که از طریق تلفنهای هوشمندشان قابل دسترسی است هدایت کند.
II. کنترل کیفیت
با سنسورها و نشانگرهای پیشرفته، بسته بندی را می توان به گونه ای طراحی کرد که به نظارت بر وضعیت یک محصول کمک کند و نشان دهد که آیا خوب است یا در خطر است.
برخی از بسته بندی ها می توانند با حذف ذرات ناخواسته از محیط ماندگاری را افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر به شناسایی پیشنهادات تقلبی کمک می کنند. نتیجه دسترسی آسان تر به محصولات با کیفیت واقعی از تولید است.
مقالات مرتبط :
۴ دلیل مهم بسته بندی در افزایش فروش