ما انسان ها به عنوان افرادی که هر روز زمان زیادی از روز را در انواع وب سایت ها و یا کتاب ها می گذرانیم و متون زیادی را مطالعه می کنیم ممکن است به ندرت قدرت طراحی نوشته را در رساندن لحن و بیان در نظر بگیریم.
برای اینکه رابطه ای بین ظاهر متن و هدف از بیان متن ایجاد شود یک طراح گرافیک باید وقت بسیار زیادی را صرف کند تا بتواند حالات، جو و احساسات مختلف را به سادگی به مخاطب الهام کند.
در این مقاله، ما تصمیم داریم شما را با تایپوگرافی و تاریخچه آن و همچنین با تاثیرات، مزایا و تاثیراتی که می تواند بر کاربران بگذارد، آشنا کنیم.
۱- تایپوگرافی چیست؟
تایپوگرافی هنری است که به تنظیم و طراحی حروف و متون می پردازد به گونه ای که متنی را بسیار خوانا، شکیل، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب می کند.
تایپوگرافی شامل تمامی اقدامات قابل انجام بر روی سبک، شکل و ساختار قلم نوشته است تا بتواند پیام های لازم را به مخاطب برساند. در یک کلام می توان گفت تایپوگرافی عبارت است از تمامی آنچه که لازم است تا یک متن را زنده و پویاتر کند.
درمورد قدمت تایپوگرافی می توان گفت که به عصر جدید و در حین گذار به عصر دیجیتال مربوط می شود.
نمونه های نخست تایپوگرافی را می توان در کتاب مقدس گوتنبرگ مشاهده کرد کتابی که با چاپ آن انقلابی در تایپوگرافی در سطح دنیا و غرب آغاز شد.
نوع به خصوص تایپوگرافی که در کتاب مقدس گوتنبرگ بکار رفته است به TEXTURE معروف شده است که در حال حاضر این به عنوان یکی از فونت های استاندارد در انواع برنامه های دسکتاپ قابل مشاهده است.
با ظهور اینترنت عرصه تایپوگرافی با تولدی دوباره ظهور پیدا کرد. طراحان صفحات وب برای بهتر شدن و تنوع طراحی بصری مجبور به خلق فونت های جدید شدند.
۲- دلایل اهمیت تایپوگرافی
تایپوگرافی یک فاکتور کلیدی در طراحی رابط گرافیکی و ظاهری یک سایت یا حتی یک نوشته است. یک تایپوگرافی موضوعی بسیار فراتر از انتخاب یک فونت زیبا برای یک سایت است.
در واقع می توان گفت تایپوگرافی خوب و منحصر به فرد باعث ایجاد سلسله مراتب جذابیت بصری برای مخاطب می شود که در نهایت می تواند هدف کلی یک برند را به مخاطب القا کند.
تایپوگرافی خوب ویژگی هایی دارد که از جمله آن می توان به توانایی در آگاه و راهنمایی کردن بهتر مخاطب برای رسیدن به اهدافش و قابلیت دسترسی بهتر او می باشد که باعث می شود یک تجربه کاربری خوب برای کاربر را به ارمغان بیاورد.
در زیر به چند مورد از اهمیت های تایپوگرافی خواهیم پرداخت:
تایپوگرافی خوب باعث تمایز برند از رقبا می شود
کاربران به محض خواندن متون مربوط به کسب و کار شما اعم از متون موجود در وب سایت یا اوراق مربوط به شما و کسب و کارتان تصمیم به برقراری ارتباط بین نوع فونت مورد استفاده و نام تجاریتان می کنند.
این موضوع به مرور زمان باعث شناخت شما و برندتان می شود از این رو چنانچه به صورت خاص و منحصر به فرد طراحی شده باشد می تواند اعتماد کاربران را جلب کند و منجر به پیشبرد اهداف تجاری آن مجموعه و در نهایت پیشی گرفتن از رقبا شود.
تایپوگرافی توانایی تغییر تصمیم مخاطبتان را دارد
تایپوگرافی تأثیر عمیقی در درک کاربران از اطلاعات منتقل شده توسط متن دارد. یک تایپوگرافی قدرت این را دارد تا در لحظه بتواند تصمیم مخاطب را به سمت اهداف شما یا بالعکس به خروج از دامنه اهداف شما ترغیب کند.
تایپوگرافی خوب می تواند سبب راهنمایی مخاطب به سمت اهداف شما از زمان ورود به سایت یا مطالعه اوراق مرتبط با تجارتتان شود و از این طریق می توانید سیل عظیمی از مشتریان وفادار را برای خود ایجاد کنید.
تایپوگرافی توجه خواننده را به خود جلب می کند
گاهی اوقات ممکن است با خود فکر کنید که چه طور ممکن است یک کاربر در یک وب سایت نیم ساعت به گشت و گذار بپردازد ولی سایتی دیگر را فورا ترک کند. یک تایپوگرافی خوب یکی از دلایلی است که می تواند تفاوت بین ماندن نیم ساعت و یک دقیقه در یک سایت را ایجاد کند.
شما می توانید با بکارگیری تایپوگرافی و هویت بصری مناسب جذابیتی را برای مخاطب ایجاد کنید تا بتواند ساعت ها مجذوب صفحات سایت شما باشد و در آن صفحات به گشت و گذار بپردازد.
۳- عناصر مختلف تایپوگرافی
برای شروع کار تایپوگرافی، در ابتدا باید با شش عنصر اساسی طراحی تایپوگرافیک آشنا شوید.
نوع فونت
در واقع می توان گفت طراحی نوع فونت یک سبک طراحی است که در آن طراحی تایپوگرافیک به خلق یک فونت با اندازه و وزن متناسب می پردازد.
سادگی
برای ساده بودن رابط گرافیکی، یک طراح تایپوگرافیک خوب هرگز از بیش از سه قلم استفاده نمی کند و استفاده از فونت های تزئینی را به حداقل می رساند.
تضاد
ایجاد تضاد در یک تایپوگرافی باعث می شود پیام یا ایده ها بهتر به مخاطب برسد. همچنین تضاد در متن باعث گیرایی، معناداری بیشتر متن و جلب توجه بیشتر آن می شود.
طراحان بیشتر با بهره گیری از فضاها، رنگ ها، سبک ها و اندازه های مختلف برای اثر گذاری تضاد بهره می برند.
فضای سفید
فضای سفید اطراف متن فضایی است که اغلب به عنوان “فضای خالی یا منفی” شناخته می شود که اغلب این فضا نادیده گرفته شده و به چشم نمی آید.
یک طراح خوب تایپوگرافی با شناخت این فضای سفید می تواند حداکثر استفاده را برده و آن را به گونه ای مورد استفاده قرار دهد تا متن اصلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و تجربه کاربری مثبت و سازنده ای برای کاربر رقم بخورد.
تراز بندی
ترازبندی فرآیند متحد سازی و ترکیب متن، گرافیک و تصاویر برای اطمینان از وجود اندازه و فاصله مساوی بین عناصر مختلف است.
یک طراح تایپوگرافی با متحد سازی و یکپارچگی متون باعث خوانایی و رسایی متن می شود.
رنگ
رنگ یکی از مهم ترین و البته مهیج ترین عناصر در تایپوگرافی است که دارای سه مولفه مقدار، رنگ و اشباع است.
یک طراح تایپوگرافیک می تواند با بکارگیری اصولی رنگ و متعادل کردن این سه مولفه رابط کاربری را به بهترین شکل ارتقا دهد.
و می دانند که چگونه یک متن را حتی برای کسانی که مشکل ضعف بینایی دارند جذاب کنند.
در یک کلام رنگ فونت شما می تواند باعث برجسته شدن متن و انتقال بهتر پیام شود.
۴- چگونه نوع تایپوگرافی مناسب خود و کسب و کارتان را پیدا کنید؟
به آینده برندتان فکر کنید
فکر کردن به آینده برندتان سبب می شود تا بدانید کاربران پس از ورود به سایت از کسب و کار شما دقیقا چه می خواهند.
و از این طریق می توانید احساس آن ها از این رویارویی را خلق و ایجاد کنید. آیا می خواهید آن ها از این رویارویی احساس صمیمیت و نشاط پیدا کنند یا فقط برای یک بار به شما و برندتان سر بزنند؟
فکر کردن به این موضوعات سبب می شود تا شروع به طراحی نوع خاصی از تایپوگرافی کنید که این صفات را منعکس می کند.
الهام بگیرید
خودتان طراحی تایپوگرافی بلد هستید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید،
بهتر است با کمی صرف وقت و جستجو در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و پینترست ایده هایی بسیار زیادی در این خصوص کسب کنید
و با به کارگیری آن ها به بهترین و مناسب ترین تایپوگرافی دست یابید.